همه چیز درباره حمام گلشن

همه چیز درباره حمام گلشن

همه چیز درباره حمام گلشن

توضیحات

حمام گلشن لاهیجان، یکی از بناهای تاریخی و دیدنی شهر لاهیجان در استان زیبا و سرسبز گیلان است. این حمام در محلهٔ میدان لاهیجان و در مقابل مسجد جامع لاهیجان و بقعهٔ چهارپادشاهان قرار دارد. حمام گلشن لاهیجان در سال ۱۲۳۹ هجری قمری، در زمان فتحعلیشاه قاجار، توسط شخصی به نام حاجی محمدعلی گلشن ساخته شده است. این حمام در گذشته دارای خزینه‌ها و حوضچه‌های متعددی بود ولی به دلیل امتداد خیابان، امروزه تنها نیمی از آن پا بر جاست. حمام گلشن از دو بخش اصلی سربینه و گرمخانه تشکیل شده است. سربینه، محل تعویض لباس و استراحت حمام کنندگان بود. این بخش دارای دو رختکن بزرگ و کوچک است. گرمخانه نیز محل اصلی آبتنی و استحمام بود. این بخش دارای یک خزینه بزرگ و چندین حوضچه کوچک است. این حمام از نظر معماری و تزئینات دارای ارزش تاریخی و هنری است. نمای بیرونی حمام با آجرکاری و کاشی کاری تزئین شده است. فضای داخلی حمام نیز دارای گچبری، آهک بری، و کاشی کاری های زیبا است. حمام گلشن در سال ۱۳۷۵ هجری شمسی، با شمارهٔ ثبت ۱۷۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ویژگی های معماری حمام گلشن

1. ساختار طاقی: حمام گلشن دارای سقف طاقی است. این نوع سقف از آجر ساخته شده و دارای تزئینات گچبری و آهک بری است.
2. تزئینات کاشی کاری: فضای داخلی حمام گلشن با کاشی کاری های زیبا تزئین شده است. این کاشی کاری ها در رنگ های مختلف و با طرح های متنوع هستند.
3. وجود خزینه: حمام گلشن دارای یک خزینه بزرگ است که در گذشته برای آبتنی استفاده می شد.
4. وجود حوضچه های کوچک: حمام گلشن دارای چندین حوضچه کوچک است که برای آبتنی کودکان و شستشوی بدن استفاده می شد.

اهمیت تاریخی و فرهنگی حمام گلشن

حمام گلشن یکی از بناهای تاریخی و دیدنی شهر لاهیجان است. این حمام دارای ارزش تاریخی و فرهنگی زیادی است. حمام گلشن در گذشته یکی از مهم ترین مکان های عمومی شهر لاهیجان بود و مردم از آن برای استحمام و شستشوی بدن استفاده می کردند. این حمام همچنین محلی برای اجتماع مردم و گفتگو و معاشرت بود. حمام گلشن امروزه نیز یکی از جاذبه های گردشگری شهر لاهیجان است. این حمام از نظر معماری و تزئینات دارای ارزش تاریخی و هنری است و مورد توجه گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران قرار دارد.

آدرس حمام گلشن لاهیجان 

حمام گلشن لاهیجان در محلهٔ میدان لاهیجان و در مقابل مسجد جامع لاهیجان و بقعهٔ چهارپادشاهان قرار دارد. مسیر دسترسی به این حمام از میدان لاهیجان، به سمت مسجد جامع لاهیجان بروید. حمام گلشن در مقابل مسجد جامع قرار دارد. حمام گلشن در مرکز شهر لاهیجان واقع شده است و دسترسی به آن آسان است. می توانید با استفاده از تاکسی، اتوبوس، یا خودروی شخصی به حمام گلشن برسید.

بهترین زمان بازدید از حمام گلشن لاهیجان 

بهترین زمان برای بازدید از حمام گلشن لاهیجان، فصل بهار و تابستان است. در این فصل ها، هوا معتدل است و می توانید از فضای زیبای حمام لذت ببرید. اگر قصد دارید از حمام گلشن در فصل زمستان بازدید کنید، باید لباس گرم به همراه داشته باشید. همچنین، در این فصل ممکن است حمام تعطیل باشد. حمام گلشن در تمام طول سال باز است. ساعات بازدید از حمام از ۸ صبح تا ۵ عصر است. برای بازدید از حمام کفش راحت بپوشید. برای بازدید از حمام باید از پله ها بالا و پایین بروید، لباس مناسب بپوشیدد. دوربین به همراه داشته باشید. حمام گلشن از نظر معماری و تزئینات دارای ارزش تاریخی و هنری است و می توانید با دوربین از آن عکس بگیرید.

هزینه برای بازدید از حمام گلشن 

هزینه بازدید از حمام گلشن لاهیجان رایگان است. بازدیدکنندگان می توانند به صورت رایگان از حمام دیدن کنند و از فضای زیبای آن لذت ببرند. حمام گلشن یکی از جاذبه های گردشگری شهر لاهیجان است و مورد توجه گردشگران و علاقه مندان به تاریخ و فرهنگ ایران قرار دارد.

شاید خوشتون بیاد